دانلود پروژه گزارش کارآموزی کارورزی

دانلود پروژه گزارش کارآموزی گزارش کارورزی

دانلود پروژه گزارش کارآموزی کارورزی

دانلود پروژه گزارش کارآموزی گزارش کارورزی

دانلود گزارش کارآموزی اگزوز برتر

در زیر به مختصری ازعناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است :
آیا تاکنون به نقش و اهمیت سیستم اگزوز خودروها در کاهش آلودگی های زیست محیطی
اندیشیده اید؟
آیا به نقش آن درکاهش آلودگی های صوتی و تنفسی توجه کرده اید؟ و یا به نقش و جایگاه آن در مصرف بهینه سوخت و صرفه جویی های اقتصادی آن دقت کرده اید؟
و خلاصه در یک کلام:
آیا اگزوز برتر و نقش آن در هوای پاک، آسمان آبی و زمین سبز را می شناسید؟
هوای پاک و نقش آن در سلامت روحی و روانی اجتماع را چطور؟ سیستم اگزوز در خودرو به واقع قسمتی از موتور است که پس از آنجا عمل دم توسط سیستم سوخت رسانی در کاربراتور و یا انژکتور عمل بازدم موتور توسط این سیستم انجام می پذیرد و مکانیزمی است که در محل خروجی دود از منیفولد موتور استقرار یافته تا ضمن استهلاک امواج وتی و  کاهش شدت صدای خروجی از موتور در حد استانداردهای مجاز شنوایی انسان، حرارت ناشی از احتراق در موتور را نیز به خارج از اتاق سرنشینان انتقال می دهد، ضمن آن که با عبور گازهای آلاینده محط زیست از لایه های محفظه زنبوری مبدل های کاتالیست کانورتور با افزایش سطح تماس و تسریع در واکنش های شیمیایی، گازهای سمی و آلاینده اصلی محیط زیست نظیر منو اکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته را به دی اکسید کربن و آب که مواد سازگار و مورد نیاز طبیعتند تبدیل می کند.
بدین منظور است که تولید و عرضه یک اگزوز برتر مبتنی بر دانش و طراحی عملی، ضمن کاهش آلودگی های صوتی و شدت صدا در حد شنوایی مجاز و کاهش و انتقال حرارت ناشی از احتراق در موتور، سازگاری با محیط زیست و کاهش آلودگی های تنفسی، با ایجاد فشار برگشت مناسب بر شرایط عملکردی موتور و مصرف بهینه سوخت نیز اثر گذارده و ضمن فراهم آوردن شرایط احتراق کامل در موتور خودرو، کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی های ارزی و اقتصادی زیادی را نیز نصیب کشور می نماید.
و اینک شرکت اگزوز راسان به عنوان بزرگترین تولید کننده اگزوز خودرو در ایران و از شرکت های تابعه گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران و با تکیه بر استراتژی تولید ناب و خط مشی مبتنی بر رقابت پذیری و نگرش آرمانی تولید در کلاس جهانی و شعار همگام با فن آوری – همراه با محیط زیست، همچنین با استقرار سیستم های مدیریت کیفیت و اخذ استانداردهای جهانی صنعت خودرو مبتنی بر استانداردهای ISO/TS و در مسیر تعالی و با پیشینه ای 25 ساله، در زمینه تولید انواع اگزوز خودروهای سواری شامل پیکان، پژو 405، پژو پارس، آردی، سمند، پژو 206، پراید، زانتیا و ... و انواع اگزوز دیزل برای اتوبوس، کامیون و تراکتور و ... برای شرکت های خودرو سازی، و بیش از یک صد نوع اگزوز خودرو برای بازار یدکی و صادراتی در شهرستان نیشابور، توانسته است با تکیه بر دانش فنی، طراحی و تولید به روز سیستم های اگزوز، نیروهای متخصص و کارآمد و دارا بودن آزمایشگاه های مجهز جهت انجام تست های ابعادی، عملکردی و دوام، بعنوان اولین متولی در انتقال تکنولوژی کاتالیست کانورتر در کشور و اخذ تاییدیه تولید تحت لیسانس از کمپانی معظم فورشیا faurecia فرانسه که بزرگترین تولید کننده سیستم های اگزوز در اروپا و تامین کننده اصلی پژو فرانسه است و همچنین با عنایت و توجه خاص به الزامات زیست محیطی و استاندارهای جهانی خودرو سازی و تکیه بر رقابت پذیری در کیفیت، قیمت و زمان تحویل در عرصه صنعت جهانی خودرو، به نقش و رسالت عظیم خود در کشور آگاه است و به افق های روشن آینده ای سبز با آسمان آبی می اندیشد.

(فایل قابل ویرایش است و دارای عکس میباشد )

تعداد صفحات : 51


دانلود فایل

دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی

در زیر به مختصری ازعناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است :
ترمزهای قرن بیست و یکم
سیستم ترمز الکتریکی دلفی از تکنولوژی  ABS در بسته آلومینیومی با کیفیت عالی استفاده می کند. لنتهای ترمز مستقیماً بر روی سطوح آلومینیوم وارد عمل می گردند. گشتاور چرخشی ترمز با استفاده از جریان مستقیم به منظور به کار انداختن موتور در مجموعه ترمز چرخ تولید می گردد.
این سیستم از تکنولوژی بکار اندازنده موتور که اکنون در ABS VI بکار گرفته می شود بهره مند می گردد. هر چند ، مکانیسم به کار اندازنده در ترمز استوانه ای بکار انداخته می شود و جایگزین سیلندر ترمز چرخ هیدرولیکی معمولی میگردد.  سیلندر اصلی یک ترمز هیدرولیکی جلویی دو کاناله را فراهم می آورد و در این استثناء کنترل کننده ترمزهای عقبی بر مبنای سیگنالهای حاصل از مبدل فشار در سیلندر اصلی پر انرژی می کند و این عمل را بوسیله سیم رابط به ترمز عقبی انجام می دهد.
گیرنده بطور مداوم سرعت چرخ را در هر چرخ تنظیم می کند و مدول کنترل الکترونیکی (EMC) عملکرد مناسب ترمز را در هر چرخ عقبی محاسبه و سپس بکار می اندازد . عملکرد ترمزگیری در هر زمان و در هر چرخ عقبی بوسیله ECM به منظور فراهم آوردن تغذیه مناسب جلو به عقب و پهلو بهینه می گردد. این  کار بالانس ترمز را تقریباً بطور ایده ال در دامنه وسیعی از شرایط عملکردی با توجه به تغییرات بار فراهم می آورد.
سرویس عقبی ترمز معمول نمی باشد و خطوط ترمز هیدرولیکی عقبی معمول ،منابع تغذیه و مکانیسم های ترمز توقف را بر طرف می نماید . اگر وسیله نقلیه در حال حرکت باشد،ABS عقبی بطور اتوماتیک به کار می افتد . زمانیکه وسیله نقلیه متوقف می باشد، ترمز توقف کامل به کار می افتد.
عملکرد ABS به عملکرد سیستم نزدیک می باشد.در اغلب وسایط نقلیه ای که محرک عقب هستند کنترل حرکت در بر گیرنده بخشهای اضافی نمی باشد چونکه ترمزها در زمان ممکن وارد عمل می گردند.
مشخصه های سیستم دلفی
-داشتن حجم سیستم کمتر تا پنچ کیلوگرم
-ساختار حرارتی مناسب
-تغذیه مناسب دینامیکی
-بالانس ایده ال بدون به بارگذاری وسیله نقلیه
-افزایش طول عمر لنتهای جلویی
سیستمهای خودکار دلفی
شرح کاربردی این نوع سیستم
واحد کنترل الکترونیکی ABS ورودیهای روغن ترمز چرخ را تحت عملکرد قرار می دهد و سوپاپهای سلونوئیدی واحد کنترل هیدرولیکی (HCU) را کنترل و روغن را پمپ می نماید. در مورد حرکت ECU به کنترل HCU می پردازد و موجب کاهش گشتاور دورانی از طریق کنترل کننده جریان متوالی نیرو می گردد.
مزایای ABS :
    کاهش سر و صدای صوتی
    افزایش کارآیی و پایایی وسیله نقلیه در سطح جاده
    طراحی فشرده و کوچک که با HCU مجتمع می گردد.
    دارا بودن تراشه های کم و هزینه اندک ABS با 3ICS
    عملکردهای اضافی نظیر کنترل حرکت که در  ABS EUC متمرکز می گردند.
مشخصه های تولید سیستم ABS
    پیاده سازی سه IC در مورد ABS
    HCU , ECU متمرکز شده در یک بسته واحد همراه با سیستم درونی که مجهز به رله یا تقویت کننده می باشد.
عملکردهای سیستم ABS
    چک کردن میزان فشار تایر
    کنترل میزان کارکرد موتور (ETS)
    کنترل میزان کارکرد موتور و ترمز (TCS)
    عملکردهای متفاوت فرمان (VES)
    تغذیه مناسب دینامیکی عقبی (DRP)
    تقویت پایایی وسیله نقلیه Traxxar     -(vse)
    موجب به حداکثر رساندن راندمان سیستم ترمز می گردد.
.که حرکت آزاد را موجب می گردد.
.قابلیت تغییر گشتاور دورانی خروجی در یک حلقه بسته که قابل مقایسه با ترمز دیسکی می باشد کنترل می گردد.
. قابلیت کنترل حرکت
0 دارای عملکرد ترمز توقف دینامیکی ABS
0 دکمه فشاری کلید ترمز برای توقف در قالب حرکت به سمت چپ و راست کمک کننده است.
0 دارای ترمز توقف کاملاً استاتیکی
0 قابلیت و توانایی در بالا رفتن از سربالاییها
0 توانایی در حرکتهای غیر پیوسته
0 قابلیت افزایش عملکرد غیر خودکار وسیله نقلیه
مزایا:
-دارای ترمز پایی عقبی همراه با عملکرد تقویت شده
-ABS (چرخهای عقبی)
-کنترل حرکت در وسایط نقلیه ای که با چرخ عقبی حرکت می کنند
-بالانس دینامیکی
-تغذیه مناسب دینامیکی
-پدال ترمز نسبت بهسیستمهای قبلی بهبود یافته و اصلاع شده
-طول عمر بیشتر لنتها
*سیستم های ترمز الکتریکی در سیستم دلفی
این سستم ها موجب تسهیل در توقف میگردند.
عملکرد ترمز توقف  با فشار کلید و یا قدرت دادن انتخابگر تغییر مکان در زمان توقف شروع به کار می کند.
.
(فایل قابل ویرایش است )
تعداد صفحات : 36



دانلود فایل

دانلود گزارش کارآموزی فیزیولوژی

در زیر به مختصری ازعناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است :

پروتیین‌ها
مفاهیم کلیدی
پروتیین‌های غذا اسیدهای آمینه ضروری را برای ساخت و حفظ بافتهای بدن تامین می‌کنند.
تعادل پروتیین هم در داخل بدن و هم در رژیم غذایی برای ادامه حیات و سلامت ضروری است.
ارزش غذا برای برآوردن نیازهای پروتیینی بدن به وسیله ترکیب اسیدهای آمینه ضروری آن تعیین می‌شود.
پروتیین‌های مختلف در بدن امکان ادامه حیات را مقدور می‌سازند هر یک از این هزاران هزار پروتیینی که در بدن وجود دارند، ساختمان منحصر به فردی دارند که برای انجام وظایف خاص آن طراحی شده است.
اسیدهای آمینه واحدهای ضروری بدن و واحدهای ساختمانی پروتیین‌ها هستند بنابراین با خوردن غذاهای پروتیینی مختلف اسیدهای آمینه وارد بدن می‌شوند.
پروتیین‌ها انواع گوناگونی دارند، ولی ما معمولا تمام آنها را به همین نام می‌شناسیم. بدن ما به بسیاری از این پروتیین‌های گوناگون نیاز دارد. در حقیقت، کار این پروتیین‌ها ساختن بدن و حفظ سلامتی آن است.
هر موجود زنده‌ای از میلیون‌ها واحد ساختمانی بسیار کوچک که سلول نامیده می‌شوند، ساخته شده است. هر یک از این سلول‌ها، درون خود مقداری پروتیین دارند . حتی وقتی کاملا رشد می‌کنیم و بزرگ می‌شویم، بی‌نیاز از پروتیین نیستیم، زیرا سلول‌های بدن ما همواره تغییر می‌کنند و یا جایگزین می‌شوند. اما کودکان به پروتیین بیش‌تری نیاز دارند، زیرا بدنشان دائما باید سلول‌های جدیدی بسازد تا رشد کنند و بزرگ شوند.
اگر به موها و ناخن‌های خود نگاه کنید، بعضی از سلول‌هایی را که بدنتان به تازگی ساخته است، می‌بینید. موها و ناخن‌ها همواره در حال رشد هستند و بدن شما برای ساختن مو و ناخن جدید نیز به پروتیین نیاز دارد، که آن را از غذا به دست می‌آورد. تا وقتی ناخن‌ها و موهای شما سالم هستند، می‌توانید مطمئن باشید که پروتیین به اندازه کافی به بدنتان رسیده است. پروتیین‌ها حدود 20 درصد از وزن شما را تشکیل می‌دهند. این مواد نه تنها در موها و ناخن‌های شما وجود دارند، بلکه در پوست، ماهیچه‌ها و حتی استخوان‌های شما نیز یافت می‌شوند. انواع گوناگون پروتیین، خون شما را سالم نگه می‌دارند، به بدنتان یاری می‌دهند تا از غذای خورده شده استفاده کند، و با بیماری‌‌ها می‌جنگند.
بعضی از مواد غذایی که بدن از غذاها به دست می‌آورد، قابل ذخیره هستند و به همین دلیل لازم نیست غذاهای حاوی این مواد، هر روز مصرف شوند. اما پروتیین در بدن ذخیره نمی‌شود و باید همیشه در غذای روزانه وجود داشته باشد.
                                                   
ماهیت پروتیین‌ها
اسیدهای آمینه: مواد ساختمانی پایه
نقش به عنوان واحدهای ساختمانی
واحدهای ساختمانی تمامی پروتیین‌ها اعم از پروتیین‌های بدن و غذا، اسیدهای آمینه می‌باشد. آمینواسیدها در یک زنجیره متوالی و با نظم ویژه‌ای به هم اتصال می‌یابند تا پروتیین‌های ویژه‌ای را تشکیل دهند. بعد از مصرف غذاهای حاوی پروتیین، پروتیین‌های آن (مثلا کازئین شیر و پنیر، آلبومین سفیده تخم‌مرغ یا گلوتن گندم)، طی مراحل هضم به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شوند. سپس این آمینواسیدها جذب بدن شده و در ساختمان پروتیین‌های بافتی شرکت می‌کنند، به این ترتیب که مجددا در بدن با ترتیب ویژه‌ای ترکیب می‌شوند تا پروتیین‌های بافتی مشخص را تولید کنند (به عنوان مثال کلاژن در بافتهای همبند، میوزین در بافت عضلانی و هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون
 (شکل 1-4) (آنزیم‌های سلولی و انسولین).
حفظ حلالیت پروتیین‌ها در بدن منوط به تاخوردگی‌ها، خمیدگی‌های منحصر به فرد در ساختمان پروتیین بر طبق نیازهای متابولیکی می‌باشد. از آنجایی که پروتیین‌ها معمولا ساختمان بزرگی دارند و به سختی از غشا سلولی عبور می‌کنند، دانشمندان در جستجوی راههایی هستند که سلولها بتوانند خودشان پروتیین مورد نیازشان را بسازند. به عنوان مثال، اشتباهات تاخوردگی پروتیین که در بیماری آلزایمر دخیل است، توانایی ذهنی سالمندان را کاهش می‌دهد.
نقش تامین‌کننده نیتروژن
اساس نامه‌گذاری اسیدهای آمینه، ماهیت شیمیایی آنهاست. کاملا آمینو نشان دهنده ترکیبی است که در ساختمان خود دارای نیتروژن می‌باشد همانند کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، اساس ساختمانی پروتیین‌ها نیز از کربن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است. ولی برخلاف کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها فاقد نیتروژن می‌باشند. پروتیین‌ها در ساختمان خود دارای 16%  نیتروژن می‌باشند به علاوه در ساختمان بعضی پروتیین‌ها، مقدار کم ولی قابل‌ملاحظه‌ای از مواد معدنی مختلف مثل گوگرد، آهن، فسفر و ید دیده می‌شود.
                                               
شکل 1-4 هموگلوبین یک پروتیین نائل اکسیژن در گلبولهای سرخ خون است.
طبقه‌بندی اسیدهای آمینه
به طور طبیعی، 22 اسید آمینه برای حفظ سلامت و حیات انسان لازم هستند. این اسیدهای آمینه به دو گروه ضروری و غیرضروری در رژیم غذایی تقسیم‌بندی می‌شوند. اساس تقسیم‌بندی آنها نیز بر پایه توانایی بدن در ساختن آنها می‌باشد.
 

این فایل شامل : 
(فایل قابل ویرایش است )

تعداد صفحات : 15


دانلود فایل

گزارش کارآموزی فورجینگ و تکنولوژی آن

در زیر به مختصری ازعناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است :
فصل اول
صنعت فورج
فرم و شکل دهی فلزات گداخته یا تحت فشار قرار دادن آن‌ها، توسط قالب‌های فورج و یا پرس‌های هیدرولیکی یا پنوماتیک و یا پتک‌های ضربه‌ای را صنعت فورجینگ می‌نامند.
اکثر قطعات صنعتی در صنایع مهم مانند ماشین‌سازی، خودروسازی و صنایع نظامی‌با روش فورج تهیه می‌شوند. عملیات فورج قطعات را می‌توان با استفاده از پتک‌های تمام اتوماتیک و  پیشرفته که قادر است تعداد ضربات لازم و ارتفاع صحیح هر ضربه را کنترل و تنظم نماید، تعیین نمود.
در روش فورجینگ (آهنگری) مواد کار با قابلیت کوره کری، و در حالت گداخته، فرم لازم را می‌گیرند. این قطعات دارای مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به قطعات مشابه ماشین‌کاری شده هستند. زیرا در پروسه‌ی آهنگری مواد اولیه قطعات به هم فشرده شده و قعطات مهمی‌مانند میل لنگ‌ها، دسته‌ پیستون‌ها، آچارها و . . .  ساخته می‌شوند. از قابلیت‌های روش فورج در تولید فرآوره‌های صنعتی می‌توان به کاهش هزینه و انبوهی تولید و از معایب این روش به کمتر دقیق بودن قطعات تولید شده اشاره کرد. اکثر قلزات چکش‌خوار مانند فولادها، و آلیاژهای مس، آلیاژهای آلومینیوم و . . .  قابلیت عملیات آهنگری را دانرد. چدن خاکستری جزء فلزاتی است که خاصیت آهنگری نداشته، زیرا امکان شکستگی در آن وجود دارد.
قابلیت کوره‌کاری و فورج قطعات فولادی؟، به مواد آلیاژی موجود در آن ها بستگی دارد. هر چه مقدار کربن فولادها کمتر باشد، می‌توان حرارت شروع آهنگری را افزایش داد.
در پروسه‌ی فورجینگ با افزایش مدقار کربن در فلزات، از قابلیت فرم گیری و آهنگری آ‌نها کاسته می‌شود. همچنین فولادهایی برای عملیات فورج مناسب می‌باشند که مقدار فسفر و گوگرد آنها از 1% بیشتر نباشد و اگر مقدار گوگرد در وفلاد زیاد باشد باعث ایجاد شکستگی و ترک‌هایی بر رئی فولاد گداخته می‌گردد. در ساخت قالب‌های فورج از روش‌های جدید تکنولوژی ماشین‌کاری و اسپارک استفاده می‌کنند، به این شکل که ابتدا محفظه‌ی قالب‌های فورج را با روش سنتی ماشین‌کاری می‌کنند و اندازه‌ی نهایی را با ساختن الکترودهای مسی که شکل و ابعاد دقیق قطعه کار است، با عملیات اسپارک اورژن انجام می‌دهند. البته مدل‌های مسی (الکترودها) با روش کپی کاری گرافیت روی دستگه سه بعدی کپی ساز طراحی و ساخته می‌شوند که در بخش‌های بعدی کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد. در طراحی و ساخت قالب‌های فورج باید به قدرت بولک‌ها، اسکلت قالب‌های فورج، با توجه به فشار بالا، و مدقار تناژ لازم و نیرویی که برای تولید به کار می‌رود، توجه نمود. بلوک‌ها و ساختمان قالب باید توانایی تحمل فشارهای عمودی (فشارهای پرسی) و فشارهای جانبی (عکس‌العمل داخلی قالب ) را داشته باشند و در به کارگیری فولاد‌های آلیاژی با استفاده از جداول فولادها ، بهترین انتخاب را انجام داد.
•    اصول طراحی قالب‌های فورج
قالب‌های فورج با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و محاسبات دقیق و به کارگیری نرم افزارها و تجارب کاربردی طراحی می‌شوند.
خاصیت تغییر فرم پذیری قطعات فلزی بر اثر حرارت، فشار و ضربه‌ی قابلیت فورجینگ آن‌ها می‌باشد. فلزاتی مانند فولادها، آلیاژهای مس، آلومینیوم و غیره خصیت این شکل‌پذیری در پروسه‌ی فورجینگ (آهنگری) را دارند. قطعات فورج کوره‌کاری شده، دارای کیفیت و قدرت بیشتری هستند. در طراحی قالب‌های فورج، خواص فیزیکی، تکنولوژیکی، قابلیت‌های آهنگری و کوره کاری فلزات که تعیین کننده هستند، باید در نظر گرفته شوند.
طراح قالب‌های فورج برای پتک‌کاری آلیاژهای مقاوم در برابر دما، باید توجه ویژه‌ای نسبت به طرح مواد قالب و عملیات ماشین‌کاری و قالب سازی داشته باشد و در پروسه‌ی پتک کاری آلیاژها، قالب‌های فورج باید دارای مقاومت، تحمل حرارت بالا و استحکام لازم باشند.
در طراحی قالب‌های فورج، نیازی نیست حفره‌های قالب از حفره‌هایی که برای پتک‌کاری همان شکل از فولاد استفاده می‌شود، متفاوت باشد. به خاطر لزوم نیروی بیشتر برای پتک‌کاری آلیاژهای ضد حرارت باید توجه بیشتری به نیروی قالب به منظور جلوگیری از شکستگی معطوف شود. قالب‌های اصلی باید ضخیم‌تر باشند. یا تعداد فرورفتگی‌هایشان کمتر باشد. برای قالب‌های بسیار عمیق باید از حلقه‌های تکیه‌گاه استفاده شود تا از شکستن قالب جلوگیر کند.
آلیاژهای آهن‌دار در قالب‌هایی ریخته می‌شوند که قبلاً برای قالب گرفتن همان شکل از فولاد Forged steel آهنگری شده استفاده می‌شد. برای پتک کاری آلیاژهای نیکل‌دار، از قالب‌هاییی که قبلاً برای فورج فولاد به کار رفته است استفاده نمی‌شود. این آلیاژها نیازمند قالب‌هایی که قبلاً برای فورج فولاد به کار رفته است استفاده نمیشود. این آلیاژها نیازمند قالب‌های قوی‌تر هستند. در طراحی و ساخت قالب‌های فورج، کاربرد مستمر و طول عمر قالب یک مشکل بزرگ در پتک‌کاری آلیاژهای ضد حرارت است و اغلب قالب‌ها باید بعد از کوبیدن حدود 400 قطعه مودد بازسازی قرار گیرند. در مقابل، اگر فولاد کربن به همان شکل ریخته شده باشد قالب ها عموماً قبلاز بازسازی اصلی قادر به تولید 10000 تا 20000 قطعه، پتک کاری خواهند بود. این تفاوت مربوط به نیروی بیشتر آلیاژهای ضد حرارت در دمای بالا و تلرانس نزدیک‌تری است که معمولاً برای پتک‌کاری آلیاژهای ضد حرارت لازم است. در نتیجه هر گونه تلاشی صورت می‌گیرد تا انتخاب مواد قالب درست و سختی و استحکام آن برای طول  عمر قالب بیشتر باشد.
اکثر قالب‌ها برای پتک‌کاری توسط چکش و ماشین‌های پرس از فولاد ابزرای گرم کاری (Hot-work) مانند H13 و H12 و AISI H11 ساخته شده‌اند. ایده‌آل‌ترین طول عمر قالب از قالب‌هایی به دست می‌آید که در اثر عملیات حرارتی صحیح درست شده‌اند و به حداکثر ممکن سختی رسیده‌اند. گر چه گاهی سختی باید فدای قدرت شود و از احتمال شکستگی قبل از درست شدن قالب جلوگیری شود. برای مثال، در قالب‌گیری پرده‌های توربین در یک پرس مکانیکی، سختی قالب فوق ممکن است از HRC 56-47 باشد. برای پتک‌کاری‌هایی که از حداقل سختی برخومردارند قالب زیر در HRC 56-53 در مقابل حرارت عمل آورده می‌شوند و با افزایش شدت ضربه، میزان سختی قالب‌ها کاهش می‌یابد. برای پتک‌کاری در حداکثر سختی حدود HRC 49-47 استفاده می‌شود.
در طراحی قالب‌های لغزشی باید فرآیند پروسه‌ای پتک‌کاری پرچ گرم مورد بررسی دقیق قرار گیرد. فرآیند پتک کاری پرچ گرم تنها محدود به س یا ته میله نیست. به وسیله‌ی این کار می‌توان مواد را برای پهن‌سازی در هر نقطه در طول میله جمع کرد. این شیوه بخصوص پهن‌سازی که می‌تواند روی میله‌های گرد یا کتابی صورت یگرد نیازمند ابزار ویژه‌ای به شکل قالب‌های لغزشی است. این قالب‌ها درچارچوب گیره قالب قرار می‌گیرند.
یک نمونه از ترتیب قرارگیری قالب لغزشی در شکل 1-21 آورده شده است. با این روش یکی از قالب‌های متحرک به طرف قالب ثابت که قطعه کار را نگه داشته حرکت می‌کند. کوبه (Ram) (قسمتی از پرس که قسمت بالایی قالب به آن بسته می‌شود) به آن می‌خورد و دو قسمت قالب را به درون و هب طرف مقابل دسته حدیده فشار می‌دهد تا به این ترتیب عمل پرچکاری  (پهن‌سازی) انجام گیرد. عمل لغزش با پشتیبانی قالب توس یک قطعه برنجی، تسهیل می‌شود. قالب‌های لغزشی توسط فنر یا کار گذاشتن یک قطعه جدید درون پرچ کننده جمع می‌شوند.

(فایل دارای عکس و قابل ویرایش است )

تعداد صفحات : 46




دانلود فایل

کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت

موضوع : کارآموزی زراعت و اصلاح ذرت

توضیح: این فایل به صورت ورد و آماده ی پرینت می باشد

چکیده مطالب:
ذرت گیاه زارعتی از تیرة غلات یکساله بوده و بومی نیمکره جنوبی است که برای اولین  بار توسط کریستف کلمب کشف شد.
گیاهی تک پایه که گل نر بصورت خوشه در رأس و گل ماده (بلال) مخروطی و در پایین قرار دارد هر گل از 3 عدد پرچم تشکیل شده است و تعداد برگها بین 8 تا 48 بود و بطور متوسط 13 تا 18 عدد است.
از واریته‌های مهم آن می‌توان به ذرت داندان اسبی- ذرت بلوری- ذرت آردی- ذرت شیرین قندی- ذرت غلاف دار اشاره کرد.
ذرت به دلیل تولید بذر زیاد و صفات ژنتیکی ساده و خود گشن بودن که باعث دو رگ گیری ساده‌تر می‌شود از اهیمت ژنتیکی بالایی برخوردار است و این ویژگیها باعث شده که اصلاح کنندگان بر روی این گیاه بیشتر کار کنند.
از جمله روشهای اصلاحی آن می‌توان به سلکیون- تهیه و واریته‌های هیبرید و واریته مصنوعی  اشاره کرد که می‌توان با این روشها به اهدافی مانند بالا برردن عملکرد – مقاومت در برابر خشکی و گرما مقاومت در برابر خوابیدگی، آفات و بیماریها دست یافت.
ذرت نیز مانند دیگر گیاهان زراعی دارای آفتهایی می‌باشد مانند کرم ذرت، کرم ساقه خوار شب پره زمستانی یا کرم طوقه نام برد و بیماریها مانند بیماریها سیاهک ذرت،‌ بیماری سوختگی برگ، بیماری زنگ، بیماری موزائیک اشاره کرد.
عمقی که باید در کاشت ذرت در نظر گرفت بین 3 تا 10 سانتی متر است که البته بسته به شرایط آب و هوایی منطقه، درجه حرارت محیط به هنگام کاشت- درصد رطوبت خاک و زمان کاشت بستگی دارد. و به دو صورت دستی و مکانیزه می‌توان اقدام به کاشت آن کرد که کاشت مکانیزه از عملکرد بالاتری برخوردار است.
از مشاینهای مورد استفاده برای برداشت می‌توان به ذرت کن‌ها، ذرت چین پوست کن، ذرت چین دانه کن- کمباین‌های غلات- و چاپرها اشاره کرد.
البته برداشت ذرت بر خلاف سایر غلات چندان تابع زمان و فصل معین نبوده و تحت شرایط زمان کاشت، طول روز- حرارت- دفعات آبیاری قرار می‌گیرد.
 



فصل اول:

(تاریخچه و مبداء ذرت)
 
 
فصل اول:
(تاریخچه و مبداء ذرت) 
ذرت zea mays گیاه زراعتی یکسالة بومی نیمکره غربی است ذرت در بیش از 120 میلیون هکتار از اراضی دنیا کشت می‌شود وبه عنوان کالای مهمی در تجارت محسوب می‌گردد. منبع (1)
ذرت تا قبل از سال 1492 میلادی در قاره آسیا، اروپا،‌آفریقا به عنوان یک گیاه زارعتی شناخته نشده بود. این گیاه را از قرنها پیش در آمریکای مرکزی می‌شناختند و توسط مردم ایندیانای آمریکا کشت می‌شد و بهمین سبب بنام لاتین آن از یکی از طوایف ایندیانا بنام mahig یا marisi گرفته شده است. (Ho Ffmann and Aufhamer) منبع (2)
ذرتی که مورد توجه خاص سفید پوستان قرار گرفته است ذرت دندان اسبی بوده که دارای  قدرت تطابق بیشتری با شرایط مختلف آب و هوا می‌باشد. منبع (1)
کریستف کلمب کاشف آمریکا برای اولین دفعه دانه ذرت را از آمریکا به اورپا  برد و نام mais را به آن داد. سپس طی سالیان دراز بذر ذرت از طریق پرتقال به شمال آفریقا و جنوب اروپا هندوستان و چین برده شد. حدس زده می‌شود که دانه‌ این گیاه مانند غلات دارای پوشینه‌هایی بوده و بر جسب جهش بصورت بلال امروزی در آمده است.
 بعد از گندم برزگترین سطح زیرگشت را ذرت به خود اختصاص داده در حالیکه تولید محصول آن بعد از گندم و برنج قرار دارد. اهمیت محصول و بالا بودن سطح زیرکشت زیاد این نبات بعلت قدرت تطابق آن با شرایط گوناگون اقلیمی می‌باشد بدین جهت جزو عمده‌ترین محصولات مناطق معتدله،‌ معتدله گرم نیمه گرمسیر و مرطوب بشمار می‌رود. منبع (2)
در حدود 75 درصد ذرت به تغذیه حیوانات رسیده بنابراین مصرف غیر مستقیم آن پیش از مصرف مستقیم است. ذرت اساساً به عنوان یک محصول انرژی زا تولید می‌گردد.
در صورتی که انواع زراعی از آن که برای تولید پروتئین روغن، موم، ذرت شیرین،‌ پاپ‌کورن اختصاص یافته ‌اند موجود است. منبع (1)
فرآوردهای فرعی و متعددی از ذرت بدست می‌آید حدود 500 رقم گزارش شده است. منبع (2)
این گیاه به علت ارزش غذایی خاص که دارد مورد توجه کشورهای مکزیک- پرو- آمریکای مزکزی و اغلب کشورهای آمریکایی جنوبی قرار گرفته است. منبع (1)
در سالهای اخیر دامداران و کشاورزان به اهمیت این گیاه و تهیه علوفه از طریق سیلو کردن ذرت و تعلیف آن بصورت سبز پی برده و بکشت آن مبادرت می‌نمایند به نظر می‌رسد که ارزش غذایی ذرت تا حدی شناخته شده باشد.
طبق گزارش Zscheichler (1971) میزان عملکرد دانه ذرت هیبرید در هکتار در سال 1951 – 1950 حدود 2140 کیلوگرم در سال 1970 حدود 5060 کیلوگرم در هکتار در آلمان غربی بوده است. در حالیکه در ایران متوسط عملکرد با استفاده از هیبریدهای ساده یا مضاعف 6 تن در هکتار بوده است.
ذرت به علت داشت مواد قندی و نشاسته زیاد و عملکرد محصول علوفه‌ای بیش از 80 تن در هکتار یکی از مهمترین نباتات جهت تولید علوفه سبز، سیلو و دانه محسوب می‌شود. عمده‌ترین موارد مواد مصرف ذرت عبارتند از: غذایی اصلی انسان علوفه جهت تغذیه دام  و مصارف صنعتی. بطور متوسط ترکیبات شیمیایی دانه خشک ذرت به شرح زیر است:


فهرست مطالب:

فصل اول: تاریخچه و مبداء ذرت    7

فصل دوم: ویژگیهای قسمتهای مختلف گیاه و انواع ذرت    12

(1-2) ویژگیهای گل وساق    13

(2-2) ویژگیهای ریشه     16

(3-2) ساختمان دانه ذرت    16

(4-2) انوع ذرت    18

فصل سوم: اصلاح ذرت    21

(1-3) وضع ژنیتیکی ذرت    22

(2-3)    روشهای اصلاح ذرت    22

(3-3) هدفهای اصلاح ذرت    28

فصل چهارم: آفات و بیماریهای ذرت    30

(1-4) آفت ذرت    31

(2-4)    بیماریهای مهم ذرت    32

فصل پنجم: کاشت و برداشت ذرت    35

(1-5) کاشت    36

-    انتخاب بذر    36

-    مقدار بذر    36

-    فواصل خطوط کاشت    37

-    عمق کاشت    39   

-    طرق کاشت    39

(2-5)    برداشت    40

-    انواع ماشینهای برداشت    40

-    زمان نحوه برداشت    40
 
فهرست اشکال:

- شکل شمارة (1)    14

مقطع نمودار ساختمان گل مونث ذرت

- شکل شماره (2)    14

A- گل آذین نر پابساکهای خارج شده – B- بلال با کاکلهای خارج

- شکل شماره (9)    15

گل نر و ماده - تنوع ژنتیکی - ردیف کشت

- شکل شماره (3)    16

گل‌های پایه‌دار و بدون پایه گل مذکر ذرت

- شکل شماره (4)    18

مقطع نمودار دانه ذرت

- شکل شماره (5)    20

انواع مختلف ذرت

- شکل شماره (6)    41

ذرت چین خودرو با بستر پوست کن و دماغه ذرت چهار ردیفه

- شکل شماره (7)     41

چاپر

- شکل شماره (8)    42

دستگاه برداشت بلال ذرت

 فهرست جداول

جدول شماره (1):    11

سطح زیرکشت و مقدار محصول و عملکرد ذرت در کشورهای مختلف (از Hoffmann 1970)

جدول شماره (2):    38

رابطه تعداد بوته در هکتار فاصله ردیف‌ها و فاصله دو بوته در زراعت ذرت


دانلود فایل