دانلود پروژه گزارش کارآموزی کارورزی

دانلود پروژه گزارش کارآموزی گزارش کارورزی

دانلود پروژه گزارش کارآموزی کارورزی

دانلود پروژه گزارش کارآموزی گزارش کارورزی

گزارش کارآموزی بررسی پست 230 کیلو ولت نیروگاه


این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی بررسی پست 230 کیلو ولت نیروگاه

سال‌ها پیش یعنی در سال‌های آغازین استفاده از انرژی الکتریکی, انتقال توان با همان ولتاژمصرف کننده‌ها انجام می‌گرفت و این به دلیل استفاده از توان الکتریکی به صورت DC بود, چراکه در آن زمان هیچ راهی برای افزایش ولتاژ DC وجود نداشت و از آنجا که انواع مختلف مصرف کنندهها مثل لامپها یا موتورها نیازمند ولتاژهای مختلفی بودند برای هر یک باید از ژنراتوری جداگانه استفاده میشد که این خود امکان استفاده از یک شبکه بزرگ برای تغذیه کلیه مصرف کننده‌ها را از بین می‌برد.
با استفاده از ترانسفورماتور امکان اتصال مولدها به خطوط انتقال ولتاژ بالا و همچنین امکان اتصال خطوط ولتاژ بالا به شبکههای محلی توزیع فراهم شد و با انتخاب فرکانسی مناسب امکان تغذیه انواع بارها از جمله روشناییها و موتورها ایجاد شد. مبدل‌های گردان و بعدها لامپهای قوس جیوه و دیگر یکسو کنندههای جریان امکان اتصال مصرف کنندههای DC را با استفاده از یک نوع یکسو ساز به شبکه مهیا می‌ساختند. حتی مصرف کنندههای با فرکانسهای متفاوت هم میتوانستند با استفاده از مبدل‌های گردان به شبکه متصل شوند. با استفاده از نیروگاههای متمرکز برای تولید برق همچنین امکان صرفهجویی به وسیله تولید انبوه فراهم شد و ضریب بار در هر نیروگاه امکان تولید با راندمان بالاتر را نیز ایجاد کرد, به طوریکه امکان استفاده از برق با قیمت کمتری برای مصرف کنندهها فراهم شد. بدین ترتیب امکان به وجود آمدن یک شبکه بزرگ برای تغذیه انواع مختلفی از مصرف کننده‌ها پدید آمد.
با استفاده از نیروگاههای چند برابر بزرگ‌تر که به منطقه بزرگی اتصال داده شده بودند, قیمت تمام شده تولید برق کاهش یافت و امکان استفاده از نیروگاههای با راندمان بالاتر فراهم شد که میتوانستند بارهای مختلف را تغذیه کنند. همچنین بدین ترتیب ثبات تولید برق افزایش پیدا کرد و هزینه سرمایه گذاری در این بخش کاهش یافت و در نهایت امکان استفاده از منابع انرژی دور افتاده مثل نیروگاههای هیدروالکتریک و یا زغال سنگ معادن دور دست, بدون نیاز به پرداخت هزینه حمل و نقل سوختها,فراهم گردید.
شتاب بالای صنعتی شدن در قرن بیستم به سرعت انرژی الکتریکی را به یکی از زیر بناهای مهم اقتصادی در کشورهای صنعتی بدل ساخت. بدین گونه ژنراتورهای محلی و شبکه‌های کوچک توزیع به سرعت جای خود را به شبکه‌های بزرگ تولید و انتقال انرژی دادند. با آغاز جنگ جهانی اول به شتاب این تغییرات افزوده شده و دولت‌ها به سرعت شروع به ساخت نیروگاه‌های بزرگ برای تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز در کارخانه‌های اسلحه سازی کردند. بعدها از این نیروگاه‌ها برای تغذیه مصرف کننده‌های شهری استفاده شد.
انتقال انرژی الکتریکی
فرآیند جابجایی توان الکتریکی را انتقال انرژی الکتریکی گویند. در شبکه های برق رسانی برای انتقال انرژی تولیدی نیروگاهها به مراکز مصرف ،ایجاد ارتباط بین استانها ومراکز مهم مصرف باهدف افزایش قابلیت اطمینان برق رسانی ,از خطوط انتقال نیرو استفاده می شود.
 این فرآیند معمولاً شامل انتقال انرژی الکتریکی از مولد یا تولید کننده به پستهای توزیع نزدیک شهرها یا مراکز تجمع صنایع است و از این پس یعنی تحویل انرژی الکتریکی به مصرف کننده‌ها در محدوده توزیع انرژی الکتریکی قرار می گیرد . 
خطوط انتقال را می توان برای انتقال اطلاعات هم مورد استفاده قرار داد، که حامل خط برق یاPLC خوانده می شوند و به دو نوع زمینی و هوایی تقسیم می گردند. انتقال انرژی الکتریکی به ما اجازه میدهد تا به راحتی و بدون پرداخت هزینه حمل سوختها و همچنین جدای از آلودگی تولید شده از سوختن سوختها در نیروگاه, از انرژی الکتریکی استفاده کنیم. حال آنکه در بسیاری موارد  انتقال منابع انرژی مانند باد یا آب سدها غیر ممکن است و تنها راه ممکن ,انتقال انرژی الکتریکی است.
به علت زیاد بودن میزان توان مورد بحث, ترانسفورماتورها معمولاً در ولتاژهای بالایی کار میکنند(۱۱۰ کیلوولت یا بیشتر). انرژی الکتریکی معمولاً در فواصل طولانی به وسیله خطوط هوایی انتقال مییابد. از خطوط زیر زمینی فقط در مناطق پر جمعیت شهری استفاده میشود و این به دلیل هزینه بالای راهاندازی و نگهداری و همچنین تولید توان راکتیو اضافی در این گونه خطوط است.
امروزه خطوط انتقال ولتاژ, بیشتر شامل خطوطی با ولتاژ بالاتر از ۱۱۰ کیلوولت می‌شوند. ولتاژهای کمتر, نظیر ۳۳ یا ۶۶ کیلوولت به ندرت و برای تغذیه بارهای روشنایی در مسیرهای طولانی استفاده می شوند. ولتاژهای کمتر از ۳۳ کیلوولت معمولاً برای توزیع انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ولتاژهای بیشتر از ۲۳۰ کیلوولت با نام "ولتاژهای بسیار بالا" یا extra high voltage  یاد می‌شود چراکه بیشتر تجهیزات مورد نیاز در این ولتاژها با تجهیزات ولتاژ پایین کاملاً متفاوتند.
یکی از با اهمیت ترین صنایع در جهان امروز صنعت برق است که تمامی صنایع دیگر بدون شک به آن وابسته هستند .شبکه های توزیع و خطوط انتقال برق به مانند شاهرگ های این صنعت حیاتی میباشند که به دو گروه زمینی و هوایی تقسیم می شوند ، متاسفانه در کشور ما تا کنون تحلیلی علمی ، فنی ، اقتصادی  و مقایسه همه جانبه ای درباره این دو نوع خطوط انتقال انرژی الکتریکی انجام نگرفته و همین امر موجب اعمال زیان های فراوانی به سرمایه ملی شده است. در این مقاله به بررسی خطوط انتقال هوایی،زمینی و معایب و مزایای آنها خواهیم پرداخت.
 _خطوط انتقال هوایی 
این خطوط که بیش از ۹۷ درصد خطوط انتقال کشور را شامل می شوند از جنس آلومینیوم یا آلیاژی از آلومینیوم  می باشند . علت استفاده از این فلز،سبک و ارزان بودنش نسبت به هادی هایی چون مس است ، البته به علت قابلیت هدایت الکتریکی کمتر آلومینیوم ضخامت آنها را با قرار دادن رشته های موازی همجنس و گاه فولادی در مرکز آن بالا می برند تا از هدایت الکتریکی بیشتری برخوردار گردد . خطوط انتقال هوایی به سهولت قابل نصب و انشعابگیری هستند و به همین جهت دارای هزینه راه اندازی اندکی می باشند . هم چنین دسترسی به این خطوط برای تعمیر و ایجاد تغییرات در آن بسیار ساده می باشد . این نوع خطوط  به علت استفاده از سازه های سیمانی و دیگر سازه های ناخوشایند از لحاظ زیبایی برای مناطق شهری مناسب نیستند . همچنین خطراتی چون طوفان و رعدوبرق همواره برای این خطوط وجود دارند و کلا خطوط هوایی دارای خاموشی بسیار بیشتری به نسبت خطوط زمینی هستند . هم چنین این خطوط از ایمنی کمی به علت لخت بودن سیم ها در اکثر آنها برخوردارند و حفظ نکردن حریم این خطوط به علل مختلف یا برخورد پرندگان با آنها همواره مشکلاتی چون برق گرفتگی یا آتش سوزی را به دنبال داشته است . 
_خطوط انتقال زمینی 
اولین خطوط انتقال برق که در نیروگاه پرل استریت نیویورک به کار گرفته شدند، خطوط زمینی بودند . اما کم کم جای خود را به خطوط هوایی دادند .راه اندازی خطوط زمینی انتقال برق، به علت هزینه های فراوان حفاری و ایجاد کانال های زمینی و زیر زمینی بسیار گران تر از راه اندازی خطوط هوایی است و گرفتن انشعاب از این خطوط مستلزم وجود ایستگاه های توزیع ، جعبه های انشعاب و تابلو های برق می باشد . همچنین عیب یابی این خطوط به علت در دسترس نبودن،احتیاج به وسائل مخصوص و گران قیمتی دارد که هزینه های آن را افزایش می دهد . در عوض در خطوط زمینی به ندرت اشکالی به وجود می آید و خاموشی آن به مراتب از خطوط هوایی کمتر است . این خطوط به زیبایی محیط آسیب نمی زنند و چون در دسترس نمی باشند دارای خطرات بسیار کمتری نسبت به خطوط هوایی خواهند بود و چون حریمی برای آنها تعریف نمی شود در اماکن کم عرض و مسکونی بسیار مفید می باشند . 

دانلود گزارش کارآموزی بررسی پست 230 کیلو ولت نیروگاه
بررسی پست 230 کیلو ولت نیروگاه ارومیه



فهرست مطالب

فصل اول:معرفی شرکت سهامی خاص ساختمانی ماهپور
تاریخچه شرکت 1
وظایف دفتر اجرائی 6
وظایف دفتر فنی و مهندسی 11
انتقال انرژی الکتریکی 13
چند نقشه از پست 230 کیلو ولت نیروگاه ارومیه 19
انواع پست های فشار قوی 26
مراحل اجرای یک واحد پستی و عوامل موثر در ساخت آن 34
بررسی فونداسیون ها و معرفی سیستم بهینه برای آنها 44
آشنایی با اتاق کنترل 49
 نگاهی به طراحی اتاق سرور استاندارد 51
ساختار برق شهر و برق اضطراری 57
ساختار شبکه کامپیوتری اتاق سرور 61
تولید برق در یک نیروگاه گازی 64
فصل دوم :کلیاتی راجع به برق
برق در تهران 69
فصل سوم: نیروگاهها
منابع انرژی نیروگاهها 73
انواع نیروگاههای تولید کننده برق 83
فصل چهارم:نتیجه گیری 
خلاصه 111
منابع 112
ضمائم



دانلود فایل

گزارش کارآموزی بافندگی فرش و نوع فرآیند کارخانه چله پیچی و بافندگی


این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی بافندگی فرش و نوع فرآیند کارخانه چله پیچی و بافندگی

یکی از قدیمی ترین هنرهایی که بشر آنرا آموخت و از آن برای آسایش و زینت بخشیدن به خانه و زندگی خود استفاده نمود ، هنر فرشبافی است . زمانی که بشر برای پوشاندن و گرم کردن ، خود را نیازمند پوشش دید به فکر درست کردن وسیله یا شئی افتاد که هم قابل پوشیدن باشد و بدن او را آزار ندهد و هم احساس راحتی و گرما به او ببخشد . در نتیجه برای اولین بار از برگ درختان که حالت انعطاف پذیری داشت برای این منظور بهره برد ولی خیلی زود به این نتیجه رسید که شاید برگ درختان قابل پوشیدن باشد اما      نمی تواند او را گرم نگه داشته و از گرما و سرما وی را محفوظ دارد . از همین جا بود که بعد از مدتی به این مطلب پی برد که می تواند از الیاف طبیعی مانند الیاف برگ درخت نارگیل و موز یا الیاف کتان و کنف با از بین هم رد کردن آنها به صورتی که امروزه بدان تار و پود می گوییم پوششی مناسب تهیه نماید که هم او را از گرما و سرما در امان بدارد و هم حالت راحتی داشته باشد . از اینجا بود که پارچه پدید آمد و روز به روز انسان در ساخت و بافت انواع پارچه ها تبحر پیدا کرد تا جایی که در حدود سه تا چهار هزار سال پیش توانست پارچه هایی همچون حریر را که در آن زمان در تمام جهان چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ زیبایی شهرت داشت ببافد . 
تقریباً در همان دورانی که انسان توانست پارچه را ببافد از این هنر در بافت زیرانداز هم استفاده نمود . در مراحل اولیه از برگ درختانی همچون نارگیل و خرما زیراندازهایی شبیه به زیراندازهای حصیری که امروزه می بینید تهیه کرد اما با گذشت زمان و کشف الیاف و روش ریسندگی ، کم کم نخهای پنبه ای ، کتانی ، کنفی ، پشمی و ابریشمی ساخته شد و از بعضی از آنها مانند نخهای پشمی ، پنبه ای و کنفی در بافت زیرانداز ها استفاده می کرد . کار به جایی رسید که قدیمی ترین فرشهایی که باستان شناسان کشف نمودند و شباهت بسیاری به فرشهای امروزی دارد و نشان از اوج کمال فرش و فرشبافی دارد به حدود 2500 سال پیش می رسد که انسان از مرز تامین زیرانداز برای خانه هایش گذشت و به هنر ایجاد طرح بر روی فرش دست یافت که طبق کشفیات بدست آمدة دیرینه شناسان این هنر یک هنر ایرانی می باشد . 
روز به روز به فنون فرشبافی در طرح و نقشهای گوناگون مخصوصاً در ایران افزوده می شد و آثار ارزشمندی به وجود می آمد و به عنوان یک کالای قیمتی شناخته شد . تا جایی که هر شخصی که در خانة خود به عنوان زیرانداز از فرش استفاده می کرد وی را شخص ملاک و ثروتمندی می شناختند تا اینکه این هنر فراگیر شد و از قالب یک هنر سنتی به کالای مورد علاقة مردم به عنوان پوششی برای خانه هایشان درآمد و روز بروز بر تعداد مشتریان آن افزوده شد تاجائیکه از توان بافندگان فرش خارج شده و توان پاسخگویی نیاز بازار را نداشتند . از اینجا بود که بافندگان فرش به فکر طراحی ماشین افتاده و اینگونه شد که ماشینهای ابتدایی بوجود آمد . 
در دستگاههای بافندگی ابتدائی ، از وردهای تختی استفاده می کردند و نخهای تار از روی قرقره عبور کرده و توسط کیسه های شنی که به آن آویزان بود کشش نخها تنظیم می شد . ایجاد دهنه کار بدین طریق بود که کارگر پشت دستگاه نشسته و بوسیلة پای راست تخته پائی که به وردها متصل بود را به طرف پائین فشار می داد و نیمی از نخهای تار را (یک در میان) پائین کشیده می شد و نیمی در بالا قرار می گرفت و دهنه کار بوجود می آمد . عمل پودگذاری بوسیلة دست بدین طریق انجام می شد که ماکوی حامل پود را در دهانه کار پرتاب می کردند . قرار دادن پود در لبة پارچه با عمل دفتین زدن در هر پود بوسیلة دست انجام و مقداری به همین ترتیب بافته می شد تا موقع پیچیدن پارچه به دور نورد می رسید ، در این موقع بافنده بوسیلة میله های آهنی نورد پارچه را (توپی پارچه پیچ) که معمولاً چوبی بود می چرخاند تا پارچه به دور نورد پیچیده شود و جهت جلوگیری از برگشت آن توسط میله های آهنی نورد را با زمین مرتبط می کرد که اصطکاک بوجود آورد . 
به دنبال اختراع دستگاه پارچه بافی فوق ، بشر به فکر اختراع دستگاه مدرن تری که زحمت کمتری داشته باشد افتاد و توانست دستگاهی مشابه دستگاه قبلی بود بسازد با این تفاوت که برای عمل پودگذاری دیگر احتیاج نبود کارگر ماکوی حامل پود را بوسیلة دو دست در دهانه کار پرتاب کند بلکه عمل رفت و برگشت ماکو را با دست راست و عمل قرار دادن پود در لبه پارچه بوسیلة دست چپ انجام می شد . این دستگاه بنام دستگاه بافندگی چکی مشهور شد که راندمان بیشتری نسبت به دستگاه قبلی داشت . 
با رواج این دستگاههای بافندگی در ایران ، کشورهای اروپائی به ساختن ماشین بافندگی اقدام نمودند و اولین ماشین بافندگی در سال 1817 بوسیلة دکتر ویلر اختراع گردید . ماشین بافندگی اولیه بنام دستگاه بافندگی پدالی اختراع شد . این دستگاه نسبت به دستگاههای فوق مجهزتر بود زیرا مقداری از کارها را خود را خود دستگاه بطور اتوماتیک انجام می داد [1] .
تاریخچه
1949 ، زمانی که پروفسور رودنکو دیرین شناس روسی ، از میان کوههای پوشیده از برف آلفای مغولستان می گذشت و به درة پازیریک سرازیر می شد شاید هرگز گمان نمی برد قطعه فرش ظریف و نفیسی که ساعتی بعد از میان یخ و برف چهره نشان خواهد داد بار دیگر زبان تاریخ را خواهد گشود . فرش پازیریک شاهدی است بر وجود هنری دیرین و تکامل یافته که در حدود 25 قرن پیش از این در کمال دقت و ظرافت بدست ایرانیان بافته شده است . نقش مایه های بکار رفته در این فرش شباهت بسیار با نقوش دیواره های تخت جمشید دارد و به همین جهت گمان می رود این فرش در زمان پادشاهی هخامنشیان بافته شده   است . 
فرش دستباف ایران مجموعه ای آمیخته از هنر و صنعت است که حاصل زحمت و تجربة چند هزار ساله هنرمندان گمنامی است که تمام عمر گرانمایه خود را صرف طراحی ، رنگرزی ، تهیه مواد اولیه و بافت آن کرده اند تا جایی که امروزه موزه های بزرگ دنیا به داشتن قطعه فرشی از ایران بر خود مباهات می کنند . آنچه باعث این تمایز شده است شیوة منحصربفردی است که در تولید این شاهکار هنری به کار رفته است با ابزارهایی ساده و موادی برآمده از دل طبیعت و پیوند خورده با دل سازندگان آن دارد . 

گام نخست
مهمترین مادة اولیه مورد نیاز در صنعت فرش بافی پشم است . بهترین پشم برای فرش ، پشم گوسفندان نژادهای بومی و اصیل ایرانی است . پشمی که در فصل بهار از قسمت پشت گوسفند چیده شده باشد به دلیل استحکام ، براقی و بلندی الیاف مرغوبیت بیشتر دارد و از اینرو در تهیه خامه های پشمی که در بافت فرش مورد نیاز است ، استفاده می شود . پشمها پس از چیده شدن و جدا شدن پشمهای تیره از پشمهای سفید حلاجی می شوند . عملیات حلاجی که در گذشته توسط دست و یا شانه انجام می گرفت و امروزه نیز رواج کمی دارد گرد و خاشاک را از پشم می زداید و آن را آمادة رشتن می سازد . در بسیاری از مناطق از کمان نیز برای حلاجی استفاده می گردد . امروزه نیز ماشین آلات به کار آمده و پشم را حلاجی می کند .
اگرچه ممکن است کارخانجات ریسندگی با سروصدای زیادشان نخهای پشمی خوبی تولید کنند اما نخهایی که با ماشین های سادة روستاییان ریسیده می شود تاثیر کیفی ویژه ای بر فرش تولید شده دارند . روستاییان پشمهای خود را با چرخهای چوبی نخ ریسی که از چوبهای محکمی ساخته شده اند می ریسند . برخی نیز دوکهای فوق العاده ساده ای را به کمک می گیرند که عملیات نخ ریسی آنها را سیار می سازد و آنها را قادر می سازد که هم زمان به برخی کارهای دیگر نیز سرکشی کنند زیرا روستا همیشه آکنده از نشاط کار و فعالیتهای گوناگون است . نشاطی که بیم آن می رود که در میان چرخ دنده ها و سرو صدای زیادشان رنگ ببازد و از میان برود

رنگرزی 
پشمها پس از ریسندگی به صورت کلاف درآمده و آمادة عملیات رنگرزی می گردد . رنگرزی با مواد اولیه طبیعی یکی از صنایع باستانی بشر است که رد آن را در تمدن های کهن مناطق مختلف جهان می توان جستجو کرد . ایرانیان از دوران باستان تاکنون فرشهای خود را با کلافهای رنگی تولید می کنند که توسط مواد طبیعی رنگرزی شده اند ، موادی همچون روناس برای طیفی از رنگهای قرمز و لاکی ، نیل برای رنگهای آبی ، سبز و سرمه ای ، اسپرک برای رنگهای سبز کمرنگ و زرد قناری ، پوست گردو برای رنگهای قهوه ای و بسیاری از مواد گیاهی ، معدنی و حیوانی دیگر که بیش از صدها نوع رنگ گوناگون از آنها بدست می آید . 
شیوه های رنگرزی گوناگون مناطق مختلف ایران با یکدیگر تفاوتهایی دارد و هر کدام شامل عملیاتهای نسبتاً پیچیده و بسیار دقیقی می شود و رنگهای حاصل از این شیوه ها در مقابل نورزدگی و شستشو ثبات بسیار بالایی دارند . در واقع یکی از رموز مرغوبیت و عمر طولانی فرشهای ایرانی علاوه بر پشم مرغوب و نخهای با کیفیت بالا ، رنگهای زیبا ، درخشان و ثبات آن است . ثبات چیزی که باعث می شود هرگز گرد تاریخ  و غبار زمان بر چهرة دلربای فرش ایرانی تأثیر نکند .

طراحی
آنچه در نگاه اول همگان را خیره می سازد و به تحسین وا می دارد طرحها و نقشه های اعجاب انگیز و پر راز و رمز فرش ایران است . گویا در دل هر طرح داستانی شگرف نهفته است که با زبان عجیب خطوط شکلها و رنگها بازگو می شود . هر کدام از نقش مایه های فرش ایرانی پیشینه ای رازآلود از تاریخ ، فرهنگ ، آداب و رسوم مردم منطقة خود دارد . معماهایی که هیچگاه گشوده نمی شود و اسرار نهفتة خود را در سکوت با تماشاچیان هنرشناس و متفکر خود در میان می گذارد . در درون این صفحة رنگین گشودة تاریخ آنچه دیدنی است سرتاسر هماهنگی و تناسب ترکیبی از رنگ و نقش با اندازه ها و نسبتهای حساب شده و دقیقی می باشد که کنار هم قرار گرفته اند . 
بیش از هزاران طرح مختلف برای فرش ایران شناسایی شده است طرحهایی که هر کدام بدست هنرمندانی گمنام ، سخت کوش و ژرفنگر خلق شده اند ، هنرمندانی مشتاق که بار وظیفة سنگین نگارش تاریخ و فرهنگ ملت خود را در لا به لای نقشها و رنگها به عهده دارد . 

بافت 
اکنون کار اصلی آغاز می شود . آنچه تاکنون مهیا شده است کنار هم گرد می آید تا داستان اعجازگر فرشبافان ایرانی آنها را درهم تنیده و شاهکار خود را از دل آن بیرون بکشد . فرش دستباف در داخل یک قالب چهارگوش به نام دار شکل می یابد . دارها در مناطق مختلف ایران از لحاظ شیوة ساخت و مسائل فنی با یکدیگر تفاوت دارند اما اصول کار آنها در همه یکسان است . برخی ثابت هستند و برخی دارای قسمتهای مختلف می باشند . اکثر دارها عمودی هستند اما عشایر کوچ نشین و اقوام ترکمن بیشتر از دارهای افقی استفاده می کنند . 
ابتدا چله و تارهای فرش روی دار پیاده می شود . تار فرش معمولاً از جنس نخهای پنبه ای خالص است . نخ پنبه ای که از غوزة گیاه غوزه دار پنبه تهیه می شود نسبت به پشم از قدرت کشش کمتری برخوردار است . در مقابل حرارت مقاوم است . در مواد قلیائی و آفاتی چون بید روی آن اثر ندارد . از اینرو معمولاً در تار فرشها از آن استفاده می شود اما فرشهای عشایر همچون گبه دارای تار هایی از جنس پشم است و نیز برای بافت فرشهای فوق العاده ظریف از ابریشم به عنوان تار استفاده می کنند . دستان توانای بافنده با کمک ابزارهای ساده ای چون تیغه ، شانه و قیچی و با توجه به نقشه و رنگبندی مورد نظر نخهای پشمی را         لا به لای تارهای فرش گره می زنند . پس از هر ردیف گره او یک نخ پنبه ای را به عنوان پود از لابه لای تارها می گذراند و سپس آن را با شانه آن قدر می کوبد تا گره ها و پود یکدست و منظم در کنار یکدیگر محکم شوند . 
دو نوع گره اصلی وجود دارد : گره متقارن یا فارسی و گره نامتقارن یا ترکی .


دانلود گزارش کارآموزی بافندگی فرش و نوع فرآیند کارخانه چله پیچی و بافندگی
گزارش کارآموزی نوع فرآیند کارخانه (چله پیچی و بافندگی)
رشته مهندسی نساجی
کارآموزی فرش


فهرست مطالب

فهرست تصاویر 6
فهرست جداول 9
فهرست نمودارها 10
مقدمه 11
تاریخچه 13
کارخانة فرش محتشم کاشان 16
فصل اول _ رنگرزی
1-1 الیاف آکریلیک 18
1-2 رنگرزی الیاف آکریلیک با مواد رنگزای بازیک 18
1-3 روش رنگرزی 21
1-4 رنگرزی الیاف آکریلیک با مواد رنگزای دیسپرس 21
فصل دوم _ چله پیچی
2-1 چله 23
2-2 نمایی از سالن چله پیچی 23
2-3 دستگاه چله پیچی 23
2-4 روند کار 26
2-5 بخشهای پیشرفته دستگاه چله پیچی 30
2-6 واکس زنی و انتقال 36
2-7 بایگانی 41
2-8 ضایعات سالن چله پیچی 41
2-9 عمده مشکلاتی که در چله پیچی پیش می آید 41
فصل سوم _ بافندگی
3-1 شرح وظایف بافنده ماشین فرشبافی 44
3-2 شرح وظایف کمک بافنده ماشین فرشبافی 45
3-3 آشنائی با اصطلاحات ماشین فرشبافی 45
3-4 موقعیت اسنوها و دهنه ها در فرش روئی و زیری 49
3-5 طراحی در ماشینهای فرشبافی 50
3-6 محاسبات طرز قرار دادن بوبین ها 50
3-7 قرار دادن بوبین های نخ خاب در قفسه بوبین 52
3-8 قفسه بوبین و نخکشی نخهای خاب از راهنماهای نخ قفسه 52
3-9 نخکشی نخهای خاب از هارنیش ها (زه ها و میل میلکها) 53
3-10 نخکشی نخهای تار از میل میلک های وردها و شانه 54
3-11 سیستم پودگذاری در دستگاه واندویل و تکستیما 55
3-12چاقو یا تیغ برش 56
3-13 سنگ چاقو تیزکن 56
3-14 طراحی وردها 56
3-15 تنظیم دقیق ارتفاع نخ خاب فرش 57
3-16 کشیدن فرش به جلو در ابتدای کار 58
3-17 نصب میله های سردرگیری نخهای تار 58
3-18 دستگاه ژاکارد 58
3-19 چگونگی بافت 60
3-20 دستگاه پیچش فرش 61
فصل چهارم _ تکمیل
4-1 دوخت 62
4-2 پشت پاک کنی 63
4-3 شیرینک مقدماتی 63
4-4 چسب زدن 64
4-5 خشک کردن 65
4-6 شیرینک نهایی 66
4-7 تخته کردن ، زیگزاگ زدن ، ریشه بافی ، عیب یابی و رفع نقیصه 66
4-8 شستشو 67
منابع و مآخذ 69

فهرست تصاویر

تصویر 1 : گره متقارن یا فارسی 15
تصویر 2 : گره نامتقارن یا ترکی 15
تصویر 3 : رول اصلی 25
تصویر 4 : Support 25
تصویر 5 و 6 :کیسه های بوبین در انبار 27
تصویر 7 : پدال پائین هر 24 بوبین 27
تصویر 8 : چرخ حرکت دهنده قفسه قلابها 27
تصویر 9 : مرحله اول / عبور از سوراخ پشت قسمت قلابها 28
تصویر 10 : مرحله دوم / عبور از بین قرقره 28
تصویر 11 : مرحله سوم / عبور از قلابها 28
تصویر 12 : سرنخها به سمت شانه ها کشیده می شود 29
تصویر 13 : شانه رو و زیر 29
تصویر 14 : شانه اصلی 29
تصویر 15 : گره آلمانی 30
تصویر 16 : گره ایرانی 30
تصویر 17 : سیمهای متصل به قلابها 31
تصویر 18 : چراغ متصل به سنسورها 31
تصویر 19 : جکهای Tension (کشش) 31
تصویر 20 : فنرهای کشش قرقره 32
تصویر 21 : میله های تنظیم کشش 32
تصویر 22 : شلنگ های متصل به جکهای Tension 32
تصویر 23 : صفحه کلیدها و کنترل 33
تصویر 24 : صفحه کامپیوتر 35
تصویر 25 : سمت راست دستگاه واکس زن و انتقال 36
تصویر 26 : سمت چپ دستگاه واکس زن و انتقال 36
تصویر 27 : ریلهای تعبیه شده در کف سالن برای انتقال 36
تصویر 28 : غلطک آغشته کننده و دستگاه واکس زن 37
تصویر 29 : مخزن حاوی پارافین 38
تصویر 30 : کنتور مخزن پارافین 38
تصویر 31 : بشکه پارافین مایع 38
تصویر 32 : علامت گذاری روی چله 39
تصویر 33 : اسنوی آماده تحویل 40
تصویر 34 : باسکول برای توزین اسنوها 40
تصویر 35 : بایگانی 41
تصویر 36 : بایگانی 41
تصویر 37 : بخش تنظیم فشار باد جکهای Tension 42
تصویر 38 : قفسه بوبین 45
تصویر 39 : ورد 46
تصویر 40  : میل میلک متصل به هارنیش 46
تصویر 41 : هارنیش 46
تصویر 42 : ژاکارد 46
تصویر 43 : نقشه طرح 47
تصویر 44 : اکسنتر وردها 47
تصویر 45 : ریپر 48
تصویر 46 : گریپر 48
تصویر 47 : وزنه های مربوط به تنظیم کشش نخ تار 49
تصویر 48 : جاهای خالی پر شده با نخ تار در قفسه بوبین 51
تصویر 49 : راهنماهای نخهای خاب 53
تصویر 50 : راهنمای اصلی قبل از هارنیش ها 53
تصویر 51 : وزنه های تنظیم کشش 53
تصویر 52 : ظرفهای بوبین ذخیره 53
تصویر 53 : کمک بافنده از پشت ماشین نخ خاب مورد نظر را به بافنده می دهد 54
تصویر 54 : بافنده هارنیش ها را برای گرفتن نخ خاب بالا نگه می دارد 54
تصویر 55 : بوبین پود (1) 55
تصویر 56 : ذخیره پود (2) 55
تصویر 57 : راهنماها (3) 55
تصویر 58 : ریپر (4) 55
تصویر 59 : گریپر (5) 55
تصویر 60 : پیکان نوک پلاتین 59
تصویر 61 : برآمدگی و پاشنه پلاتین 59
تصویر 62 : برآمدگی وسط سوزن 60
تصویر 63 : میله جلوی دفتین 60
تصویر 64 : کارت نقشه جلوی تخته سوزن قرار می گیرد 61
تصویر 65 : وزنه های متصل به پائین هارنیش ها 61
تصویر 66 : پشت پاک کنی 63
تصویر 67 : شیرینک 64
تصویر 68 : غلطک برسی 64
تصویر 69 : بخار دادن قبل از چسب زدن 65
تصویر 70 : چسب زدن 65
تصویر 71 : مخزن چسب 65
تصویر 72 : حاشیه فرش قبل از دوردوزی 66
تصویر 73 : چرخ دوردوزی 66
تصویر 74 : حاشیه فرش بعد از دوردوزی 66
تصویر 75 : سطح استیلی بسیار صاف 67
تصویر 76 : مکنده های بالای هر دستگاه 67
تصویر 77 : لوله های هدایت کننده ضایعات به خارج از سالن 67
تصویر 78 : ضایعات در بسته های مخصوص ریخته می شود 67
تصویر 79 : شکل ساده ای از فرآیند تکمیل فرش 68

فهرست جداول

جدول (1) : ثبات نوری و شستشویی تعدادی از مواد رنگزای بازیک روی آکریلیک   18
جدول (2) : نام تجاری تعدادی از مواد رنگزای بازیک 19
جدول (3) : مشخصات تعداد بوبین ماشین فرشبافی 51


فهرست نمودارها

نمودار (1) : نمودار رنگرزی آکریلیک با مواد رنگزای بازیک 21
نمودار (2) : نمودار رنگرزی آکریلیک با مواد رنگزای دیسپرس 22



دانلود فایل

گزارش کارآموزی مدیریت شرکت صنایع چوب


این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی مدیریت شرکت صنایع چوب

چوب از عصر حجر با انسان بوده و تا به امروز این رابطه هیچ گاه قطع نشده، شاید کمرنگ شده باشد که آن هم به دلیل وجود موادی مثل فولاد و بتن می باشد. سازه های چوبی به دلیل اینکه چوب خود یک جاندار بوده باعث آرامش بیشتری در انسان می شوند و زندگی در این ساختمان ها از لحاظ روانی برای انسان مناسب تر است. 
برای ساخت و سازهای چوبی باید جنگلها را از بین برد و درخت ها را برید ولی یک راه برای این مشکل وجود دارد و آن هم اینکه به ازای بریدن هر درخت یک درخت بکاریم. در واقع می توان با ساخت جنگلهای مصنوعی از آلودگی کارخانه های تولید فولاد و بتن نیز جلوگیری کرد.
چوب یکی از اولین موادی است که در دست انسان از چند صد قرن پیش تا کنون بوده و یکی از اولین دلایل آن این است که به طور طبیعی در اکثر نقاط وجود دارد .
 در موزه های جهانی پیدا شده است که تقریبا ًدر100 قرن پیش بشر توسط چوب به شکار رفته است و در ایران کهن نیز می توان به آثار نوشته ای تخت جمشید اشاره کرد که درختان سرو ، گز ، چنار در اشعار آن آمده است.
 
تعریف چوب :
چوب عبارت است از قسمت داخلی ساقه و شاخه که از بافتهای ثانویه لیگنینی و متخلخل فیبری شکل آوندی،که دارای ساختمان یاخته ای سازمان یافته و هرسونا- یکسان و ناهمگن میباشد که برای مصارف صنعتی به کار میرود.
ناهمگن به معنی اینکه:دارای اجزای مختلفی است(مثلا در چوب فیبر و اشعه چوبی و آوند و ...) وجود دارد و هرسو نا یکسان:چون بافتهای آن در جهات مختلف قرار دارد و همچنین واضح است که چوب دارای سه نمای مختلف است (عرضی، شعاعی، مماسی)
عرضی در جهت الیاف و آوند و فیبر و تراکیید در آن مشخص میباشد. و در جهت مماسی، موازی بر دوایر سالیانه است که اشعه چوبی و فیبر در آن مشخص است و برای اندازه گیری فیبر جهت مناسبی است و جهت شعاعی که هم جهت با خط فرضی مستقیم است .
مواد تشکیل دهنده چوب:
حدود 50%کربن، 40% اکسیژن، 6% هیدروژن، 1% ازت و مواد معدنی را شامل می شود. 
1- درخت از ریشه، تنه، سر تشکیل شده است، که ریشه، آب و مواد معدنی را از طریق لوله ها، آوندها از طریق تنه به برگها و قسمتهای سر رسانیده و موادی را نیز بر         میگردا ند. به طور کلی درخت کارخانه ای عظیم از ساخت مواد، پمپ بالابر، عایق ساز، واحدهای مختلف و متعدد تولید و ... را متشکل می شود. 
2- اغلب با ساختمان تنه سر و کار داریم که شامل پوست و دوایر سالیانه عمر (این بخش شامل قسمت بهاره، پاییز و تابستانی می باشد که قسمت دوم استحکامی بیشتری دارد) و مغز درخت که پوک و ضعیف است می شود. 
3- مشخصات چوب از نظر کلی سه برش افقی، قائم به طول تنه و شعاعی و طولی (Macrostructure) تعیین می گردد. پوسته،درخت را در مقابل ضربه و صدمات مکانیکی و جوی حفظ می کند و از سه قسمت داخلی، را بطه و بیرونی تشکیل شده است. 
قسمت داخلی ، مواد را از سر درخت به پایین بر می گرداند.قسمت شیره بَر نیز نزدیک قشر رابط بوده و آب و مواد را بالا می برد و از قسمتهای نرم و سخت تشکیل شده است و قسمت اعظم استقامت چوب را شامل می شود. مجموع این دو قسمت دایره های عمر(دوایر سالیانه) را تشکیل می دهند. مقاطع اغلب استقامت چوب را بالا می برد و از قسمت نرم و سخت تشکیل شده و رنگ روشنی دارند. در قلب (مغز) چوب سلولهای نرمی وجود دارند، لذا استحکام ندارند. البته در بعضی درختان، دایره ها و حلقه های   بوده و تفاوت زیادی ندارند. 
4- در بررسی مواد زیر به مقداری از سلولهای مرده (Macrostructure) می رسیم و تعدادی نیز سلولهای زنده وجود دارند، که این دو ابعاد متغیری دارند. سلول زنده، پرتوپلاسم شفاف و آلبوم گیاهی متشکله از کربن، اکسیژن و هیدروژن و ازت و مواد معدنی می باشند. در وسط پرتو پلاسم فسفری دارد که شکل بادام و گرد بیضوی هستند. پوشش آنها سلولی است که از ( ) تشکیل شده است و آوندها وسط آنها قرار دارند. چوب و مشخصات در یک برش عرضی از تنه درخت ، ساختار قابل رویت چوب به ترتیب از مرکز چوب به سمت بیرون عبارتند از: 1- مغز چوب،2- چوب یا زایلم ،3- لایه زاینده (کامبیوم) ،4- پوست. 

کارآموزی ساخت کابینت
دانلود گزارش کارآموزی مدیریت شرکت صنایع چوب
کارآموزی مدیریت شرکت صنایع چوب بابک


فهرست مطالب

مقدمه: ۲

تعریف چوب : ۳

مواد تشکیل دهنده چوب: ۴

۱) مغز چوب ؛ ۶

۲)چوب (زایلم) ؛ ۶

۳) لایه زاینده (کامبیوم)؛ ۷

مزایای چوب: ۸

کابینت ۹

مواد اولیه مورد استفاده در ساخت کابینت؛ ۱۰

۱) تخته خرده چوب؛ ۱۱

۱-۱) تعریف تخته خرده چوب: ۱۱

۵-۲)موارد مصرف تخته چند لا ؛ ۲۳

۳) تخته فیبر ؛ ۲۴

۵) تخته فیبر سخت ( HPL)؛ ۲۷

۲-۵)خصوصیت روکش فرمیکا ؛ ۲۸

نقشه و پلان بنا؛ ۳۰

ابعاد انتخابی در ساخت کابینت؛ ۳۵

نوع پشت بند؛ ۳۷

نوع کابینت؛ ۳۷

پشت بند کابینت؛ ۳۸

روش علمی ساخت کابینت ؛ ۳۹

ب) نکات حفاظتی : ۴۲

انتخاب نوع کابینت و سفارش ساخت آن؛ ۴۴

۱) کابینت های معمولی.. ۴۶

۲) کابینت های نیمه سفارشی.. ۴۶

۳) کابینت های سفارشی.. ۴۷

انتخاب پیشخوان آشپزخانه؛ ۴۹

ماشین آلات   صنایع چوب… ۵۲

روش کار با دستگاه های لب چسبان (PVC) 68

طرق خشک کردن چوبها ؛ ۸۴

خشک کردن  چوب بطور طبیعی ؛ ۸۷

رطوبت چوب؛ ۹۴

راه حل : ۹۸

خشک کردن چوب به وسیله دستگاه های گردشی ؛ ۱۱۷

بخش تولیدات صفحه ای وکابینت (شکل الف) ۱۲۱

پلان کارگاه صفحه ای.. ۱۲۲

شکل ب)کارگاه سازه های تمام چوب… ۱۲۴

منابع و ماخذ ؛ ۱۲۸



گزارش کارآموزی مهندسی معماری



این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی مهندسی معماری
تخریب:  
 تخریب ساختمان های کلنگی از خر پشته آن آغاز می شود.
معمولأ در ساختمان های قدیمی از سقف طاق ضربی استفاده شده است که معمولأ ازIPE 14,16,18 استفاده شده است و به فواصل 1متری که این تیرها بر روی پل های اصلی  قرار گرفته اند.
 بعضی ازساختمان های قدیمی دارای اسکلت و ستون است که بار اصلی و فرعی بر روی ستون ها وارد می شود و از ستون به فونداسیون که برای هر ستون ابعادی را جهت پی آن   که منفرد است در نظر گرفته اند.
ولی بعضی ساختمان های قدیمی ستون ندارند.
در اکثر ساختمان های قدیمی ستون نمی باشد و بنابراین بار از تیرهای فرعی به دیوارهای باربر انتقال داده می شود که دیوارهای باربر معمولأ دارای قطر 40 سانتیمتر به بالا است که توسط اجرهای فشاری ساخته شده است.
بنابر این در تخریب ساختمان های قدیمی باید دیوارهای باربر را شناسایی کرد.ولی در محل کار آموزی من ساختمان دارای اسکلت و ستون بود .
در ابتدا شرکت اقدام به قطع گاز ساختمان کرده و بعد از انجام این کار اقدام به برچیدن شوفاژ خانه ساختمان کرده است و وسایلی که می توانست از آن استفاده کند از ساختمان خارج کرد وسپس ساختمان مورد نظر را تخریب کرد که تخریب ساختمان ابتدا از خر پشته و پارتیشن های داخلی طبقه آخر ساختمان شروع به تخریب ساختمان با کلنگ و تیشه کردند و با احتیاط با تیشه ملاط آجرها را می کندند و در گوشه حیاط جمع آوری کردند که بعدأ  قابل مصرف برای ساختمان جدید باشد. 
و بعد دیوارهای داخلی، درها و بیرون آوردن چارچوب درهای داخلی شروع شد وسپس آسفالت پشت بام ساختمان از پشت بام کنده شده نکته مهم این است که قبل از تخریب پشت بام حتما آسفالت باید به صورت جداگانه برداشته شود چون در صورت انجام نشدن این کار تخریب پشت بام با آسفالت کاری بسیاری دشوار می شود بعد از جمع شدن آسفالت پشت بام و تخلیه آن از پشت بام به داخل کامیون و حمل و خارج کردن آن از پروژه سقف ساختمان که طاق ضربی بود تخریب شد عوامل تخریب موظف به تخریب و جمع آوری آجرهای موجود و چیدن آجرها در یک گوشه حیاط شده بودند و به ترتیب تخریب را از طبقه بالا به پایین ادامه دادند. تیر آهن های ساختمان بود که ستون ها از ساختمان قدیمی به جای مانده بود و تیرآهن در یک روز توسط عوامل تخریب بوسیله هوا برش بریده و به همراه تمام چهارچوب ها و درها و پنجره ها که قبلا از دیوارها خارج شده بود و بار کامیون شده و از پروژه خارج شدند و خاک بسیاری بود که بر جای مانده بود تمام عملیات تخریب ساختمان یک هفته ای انجام شد.
در حین انجام عملیات خاک برداری به چند فونداسیون تکی که در زمان قدیم برای مقاوم کردن زیر ستون انجام شده بود برخوردیم که مصالح موجود برای ساخت این فونداسیون ها شفته آهک بود که بسیار سنگین و مقاوم بودند که لودر با خالی کردن اطراف این فونداسیون و زیرآن موفق به خارج کردن فونداسیون های مذکور شد که دوتای آن را در یک کامیون بارزده شده به دلیل سنگین بودن آن از پروژه خارج شد. شرکت قبلا ساختمان همسایه را بیمه کرده بود تا در صورت بروز حادثه بیمه خسارت وارده را پرداخت نماید وبرای اطمینان از همسایه شرقی خواسته شده بود که در زمان خاک برداری ساختمان را تخلیه کنند.
ولی برای جلوگیری از ریزش دیوارهای محل گودبرداری به حالت نزدیک دیوار همسایه کمی شیب دادند. و مقداری شمع زده شد و همچنین مقداری شیب به خاک جلوی ساختمان دادند تا لودر بتواند به راحتی در داخل گودال رفت و آمد کند.
در روز بعد چند کارگر مشغول کندن خاک های کنار دیوارهای همسایه شدند که به دلیل آسیب نرساندن به ساختمان های مجاور آن خاک ها را جابجا نکرده بودند آن ساختمانی کهنه در همسایگی شرقی زمین وجود داشت یک ساختمان چهار طبقه بود اما وقتی که کارگر ها کمی از خاک ها را خالی کردند دیده شد ساختمان دارای پی وکرسه چینی است وبا خیال راحت خاک ها را از کنار ساختمان خارج کردیم . 
نکته مهمی که من در آنجا مشاهده کردم حضور نداشتن مهندس ناظر در زمان خاکبرداری
 بود که خوشبختانه اتفاق خاصی هم پیش نیامد.
و در پایان روز دوم گودبرداری ساختمان با حمل خاک های اضافه به وسیله کامیون به خارج از پروژه خاکبرداری به اتمام رسید. 

اجرای دیوار فونداسیون:
بعد از انجام کارهای قبلی نوبت به تسطیح رگلاژ کف ساختمان بود که بوسیله شلنگ تراز انجام شد.
من در این قسمت مقداری توضیح درباره شلنگ تراز می دهم:
شلنگ ترازلوله ای پلاستیکی شفافی است که دارای طول زیاد می باشد و2سر لوله بازمی باشد واساس کارآن براساس قانون فشار هوا در لوله است . طرزکارآن به این صورت است که ابتدا آن راپرازآب می کنیم و آن قدرصبرمی کنیم تا تمامی هوای داخل لوله خارج شود آن گاه آب را می بندیم و2 سرلوله شلنگ تراز را درست مقابل هم در1سطح قرارمی دهیم وباید توجه کنیم که انگشت هایمان برروی سرلوله ها نباشد ، دراین صورت اگرارتفاع آب در2لوله یکی بود ، آنگاه می توان گفت که هیچ هوایی داخل آن شلنگ تراز وجود ندارد .
دراین زمان باید 1نفریک سرشلنگ ترازرا درترازصفرصفرخیابان بگیرد وارتفاع 40/1 سانتیمتر را با آن درتمامی محیط ساختمان علامت بزند.
با توجه به نقشه اجرایی ساختمان در محل هایی که احتیاج به دیوار چینی بود و ارتفاع آن دیوارها باید به اندازه ای باشد که بتن مگر و فوندانسیون داخل آن نشود. یعنی فاصله میلگردهای بالایی پی و فوندانسیون تا لبه دیوار چینی ما باید 20 سانتی متر باشد. در جاهایی که دیوار فونداسیون اجرا می کنیم هیچ گونه باری از ساختمان به آن وارد نمی شود. باید توجه کرد که بعد از اجرای دیوار فونداسیون و قبل از بتن ریزی دور دیوار فونداسیون را با نایلون پیچید تا اینکه هم آجرآب بتن را نمکد و همچنین برای جلوگیری از چسبیدن بتن مگر و فونداسیون بکار می رود تا بتوان آن آجرها را بعد از خشک شدن بتن در آورد.
اثر ناخالصی های آب به روی بتن:
نمک های سدیم و پتاسیم ومنیزیم محلول در آب در فعل و انفعالات شیمیایی سیمان موجود
 در بتن شرکت کرده و در اثر انبساط حجمی موجب خرد شدن الیاف قطعه بتنی می گردند. این خرابی در قطعاتی که درجریان آب سولفاته قرار دارند بیشتر می باشد اثر این نمک ها به روی بتن ابتدا به صورت شوره ظاهر گشته و بعد از مدتی موجب خرد شدن قطعه می شود. در این نوع قطعات که درجریان متوالی یا متناوب آب های سولفاته قرار دارند حتما می باید از سیمان ضد سولفات که درایران به سیمان نوع 5 معروف است استفاده نمود.


دانلود گزارش کارآموزی مهندسی معماری
کارآموزی معماری

فهرست مطالب

گزارش از محل کارآموزی7

بخش اول:مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران.8

اهداف طرح.9

مشخصات عمومی طرح9

 معرفی طرح..10

رواق خانه شرقی13

کارآموزی در مصلا.13

بخش دوم: ساختمان بتنی18

مزایای ساختمان بتنی18

قسمت های مختلف ساختمان بتنی.. 19

تخریب ساختمان قدیمی..19

گود برداری22

اجرای دیوار فونداسیون.. 23

اثر ناخالصی های آب بر روی بتن.24

اجرای بتن مگر..26

آرماتور بندی پی28

بتن ریزی فونداسیون.31

ویبره کردن بتن33

آرماتور بندی ستون ها.35

بتن ریزی ستون ها.38

چند نکته مهم در زمان اجرای بتن ریزی ستون ها40

نحوه صحیح ریختن بتن در قالب.41

اجرای تیر بتنی..43

تیرچه..46

طریقه ساخت تیرچه در کارگاه.47

طریقه اجرای سقف تیرچه ینولیت.50

طریقه اجرای سقف تیرچه بلوک....51

کلاف عرضی52

بتن ریزی سقف تیرچه بلوک.54

دیوار چینی..55

پله.59

بخش سوم: ساختمان اسکلت فلزی..60

پشت بام60

محاسبات پله



دانلود فایل

گزارش کارآموزی پست برق فشار قوی



این گزارش کارآموزی با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

موضوع : گزارش کارآموزی پست برق فشار قوی

وسیله ای است که می تواند سطح ولتاژ را کم و یا زیاد کند در ترانسفورماتور فرکانس تغییر نمی کند و ثابت باقی می ماند . مثلاً برای یک ترانس افزاینده سطح ولتاژ افزایش یافته و سطح جریان کاهش می یابد و در مورد ترانس کاهنده عکس این مطلب صادق می باشد ترانسفورماتور ها نه تنها به عنوان اجزا اصلی سیستم های انتقال و پخش انرژی مطرح هستند بلکه در تغذیه مدارات الکترونیک و کنترل یکسوسازی و اندازه گیری جریان و ولتاژ های فشار قوی نقش مهمی دارند.
تلفات در ترانسفورماتورها :
1) تلفات مسی : چون سیم پیچ های اولیه و ثانویه دارای مقاومت هستند پس مقداری تلفات روی این سیم پیچ ها خواهیم داشت
2) تلفات نشتی : در ترانسهای هسته آهنی کلیه خطوط قوای ایجاد شده توسط سیم پیچ اولیه و ثانویه از هسته آهنی عبور می کنند بعضی از این خطوط به هوا نشت کرده و از اولیه و ثانویه برنمی گردند که این سبب افزایش تلفات می شود
3) افت هیسترزیس : در یک ترانس با هسته آهنی هسته توسط میدان مغناطیسی که در اثر عبور جریان از سیم ها ایجاد می گردد مغناطیس می شود جهتی که هسته مغناطیس می شود همان جهت میدانی است که باعث مغناطیس شدن می شود پس هر بار که میدان سیم پیچ ها کم و یا زیاد شود جهتی که هسته مغناطیس می شود نیز تغییر می کند وقتی هسته برای بار اول مغناطیس می شود مولکول های آهن هسته همه در جهت میدان قرار می گیرند اما وقتی میدان مغناطیسی صفر شود آنها کاملاً بصورت در هم و نامنظم به حالت اولیه بر نمی گردند سپس با آنکه میدان مغناطیسی صفر شده است ولی هسته هنوز دارای خاصیت کم مغناطیسی است برای اینکه هسته به حالت اولیه خود بر گردد بایستی نیروی مغناطیسی تغییر جهت داده و در جهت عکس به آن نیرو وارد کند که این نیرو و انرژیی که باید به مولکول ها داده شود تا آنها را به حالت اول برگرداند افت هیسترزیس می باشد که به جنس هسته بستگی دارد
4) افت مربوط به جریان های گردابی : از آنجا که هسته آهنی یک ترانس یک ماده هادی است میدان مغناطیسی ترانس ولتاژی در هسته القا می کند و این ولتاژ باعث بوجود آمدن جریان کوچکی در هسته می شود و به این جریان ها جریان های گردابی می گویند . جریان های گردابی را می توان با تقسیم کردن هسته به تعداد زیادی ورقه که این ورقه ها توسط روکش عایق از یکدیگر جدا شده اند به حداقل رساند افت بوجود آمده هم با فرکانس و هم با دامنه جریان ترانس متناسب است
5) افت مربوط به اشباع : هنگامیکه جریان در اولیه ترانس افزایش می یابد خطوط قوای ایجاد شده در مسیری از داخل هسته به درون سیم پیچ های ثانویه می روند و از آنجا به هسته و سیم پیچ های اولیه باز می گردند اولین بار که جریان شروع به افزایش می کند تعداد خطوط میدان در هسته به شدت افزایش می یابد وقتی جریان به اندازه ای زیاد شود که تعداد خطوط موجود در هسته خیلی زیاد شود افزایش خطوط موجود در هسته خیلی زیاد می شود و با افزایش بیشتر جریان فقط تعداد کمی خطوط قوای اضافی ایجاد می شود در این هنگام هسته اشباع شده است هر افزایشی در جریان پس از آنکه هسته اشباع شود نشان دهنده قدرت تلف شده است چرا که میدان مغناطیسی نمی تواند این قدرت اضافی را به ثانویه منتقل کند    
انواع ترانسفورماتورها بر حسب وظایفشان بصورت زیر دسته بندی می شوند:
1) ترانسفورماتورهای قدرت در نیروگاه و پستهای فشار قوی 
2) ترانس های توزیع در پستهای توزیع زمینی و هوایی برای پخش انرژی در سطح شهر ها و کارخانه 
3) اتو ترانس جهت تبدیل ولتاژ با نسبت کم
4) ترانس های ولتاژ ( ) و جریان ( ) جهت مقاصد اندازه گیری و حفاظت
5) ترانس های الکترونیک
6) ترانس های قدرت برای مقاصد خاص مانند کوره های ذوب آلومینیوم
7) ترانس های زمین برای ایجاد نقطه صفر
از نظر عایق بندی و ماده خنک کننده می توان ترانس ها را به صورت زیر طبقه بندی کرد:
1) ترانس های های روغنی 
2) ترانس های خشک (رزینی)
3) ترانسفورماتورها با عایق گازی ( )
ترانس های روغنی ترانس هایی که هسته و سیم پیچ آنها داخل روغن قرار گرفته است کاربرد آنها خیلی زیاد است ولی در جاهاییکه احتمال آتش سوزی وجود دارد از آنها کمتر استفاده می شود در ترانسهای نوع خشک هوا در بالا و پایین ترانس دمیده می شود و مشکل ترانس های روغنی را ندارد
انواع سیم پیچ های ترانسفورماتور ها:
1) سیم پیچ های حلزونی
2) سیم پیچ های لایه ای 
3) سیم پیچ های دیسکی
4) سیم پیچ های چند طبقه
سیم پیچ های لایه ای: در ترانسهای فشار ضعیف معمولاً از این نوع سیم پیچ استفاده می شود . در جاهاییکه میدان الکتریکی قوی و مشکل ساز باشد از سیم پیچ نوع دیسکی استفاده می شود
ساختمان ترانس های روغنی 
قسمتهای اصلی در ترانسفورماتور های روغنی عبارتند از :
1) هسته یا مدار مغناطیسی
2) سیم پیچ اولیه و ثانویه 
3) تانک اصلی روغن 
4) بوشیگها برای خروج سر سیم های اولیه و ثانویه


دانلود گزارش کارآموزی پست برق فشار قوی


فهرست مطالب
آشنایی با تجهیزات پست
ترانسفورماتور:
تلفات در ترانسفورماتورها :
انواع ترانسفورماتورها بر حسب وظایفشان
انواع سیم پیچ های ترانسفورماتور ها
ساختمان ترانس های روغنی 
سیم بندی ترانسفورماتورها:
اتصال سیم پیچ های ترانسفورماتور سه فاز :
موازی کردن ترانس ها :
شرایط موازی بستن ترانس ها:
پارالل کردن واحدها با سیستم:
اتصالات ترانس(گروه برداری)
اتو ترانسفورماتور
سیستم خنک کنندگی ترانسها 
دلیل استفاده از سیلیکاژن در ترانس ها:
ترانس جریان
ترانس های جریان از نظر ساختمانی انواع مختلفی دارند:
قدرت نامی ترانس جریان :
کلاس های دقت ترانس های جریان:
 از لحاظ تعداد کر و تعداد نسبت تبدیل به دو دسته تقسیم می شود:
انواع ترانس جریان از نظر ساختمانی
ترانس جریان با هسته بالا :
ترانس جریان هسته پایین یا بوشینگی :
ترانس
کاربرد ترانس ولتاژ :
تفاوت ترانس ولتاژ خازنی و القایی :
ترانس جریان نوع قالبی یا رزینی :
برقگیر :
خصوصیات تجهیزات حفاظتی در مقابل اضافه ولتاژ :
روشهای حفاظت شبکه در مقابل اضافه ولتاژ :
انواع برقگیر :
طرز کار برقگیر :
برق گیر شاخه ای :
معایب برق گیر شاخه ای :
برق گیر سوپاپی :
محل های مناسب برق گیر در شبکه :
انواع تب چنجرها :
ساختمان تب چنجرها :
تپ چنجر :
محل قرار گرفتن تب چنجر :
انواع رله ها :
رله های جریانی :
رله جریان زیاد :
حفاظت دیفرانسیل :
رله ارت فالت :
رله اتصال زمین محدود شده () :
رله استندبای :
رله های ولتاژی :
اضافه بار ترانس :
حفاظت برای اضافه بار ترانسفورماتور :
حفاظت بوخهلتس :
رله دیستانس (امپدانسی) :
رله تانک پروتکشن :
ناحیه عملکرد رله دیستانس :
سیستم ارتینگ :
علت زمین کردن و انواع آن :
سکسیونر ها :
انواع سکسیونرها :
روشهای زمین کردن :
ترانس نوترال :
کلید قدرت یا بریکر :
انواع بریکرها :
بریکرهای روغنی :
معایب کلیدهای روغنی :
بریکرهای کم روغن :
بریکرهای اکسپانزیون یا آبی :
بریکرهای هوایی :
بریکرهای گازی () :
خواص بریکرهای گازی
 
مزایای کلیدهای
کلیدهای نوع خلاﺀ :
انواع مکانیزم کلید های نوع خلاﺀ :
روش فنری
روش هوای فشرده :
مقره ها یا ایزولاتورها :
مواد تشکیل دهنده مقره ها :
روش هیدرولیک :
روش های افزایش قدرت قطع در کلیدهای فشار قوی :
انواع مختلف مقره ها :
مزیت های مقره های آویزان :
مقره های مخصوص
شین بندی (باس بارها)
انواع باسبارها :
انواع باسبارها :
راکتورها :
کمپانساتورها :
منابع راکتیو :
تپ چنجر :
مدار موتور تپ چنجر :
خازن و اثر خازنی :
کاربرد خازن ها در شبکه قدرت :
تخلیه خازنی :
مقاومت دشارژ :
ضریب توان :
اصلاح ضریب توان :
کابل ها :
سیستم توزیع برق مصرف داخلی :
روش تامین یا تغذیه مصرف داخلی پستها :
نحوه اتصال ترانس های داخلی در پستها :
باطری ها :
ولتاژ باتری ها :
ظرفیت باتری ها :
موارد کاربرد باتری :
محاسبه ظرفیت باتری :
دستورالعمل نگهداری و بازرسی باطری ها :
انواع باتری ها :
محاسن باتری های اسیدی :
معایب باتریهای اسیدی :
معایب باتری قلیایی
انواع شارژ باتری
محل استقرار موج گیر در پستهای فشار قوی
انواع لاین تراپها
روش کوپلینگ جهت استفده از 
راکتور داخل خازن کوپلاژ
تجهیزات در
کاربردها
سیستم کنترل از راه دور مکانیزه
سیستم کنترل راه دور و تله متری
ترمینال راه دور
داده ها در سیستم
دستگاه ترمینال راه دور
۱-شماره گذاری خطوط
مشخصات
۲-شماره گذاری ترانس های قدرت
شماره گذاری تجهیزات مربوط به ترانس های قدرت
۳-شماره گذاری ترانس های ولتاژ
الف)حالت اول اتصال به خط
ب)حالت دوم اتصال به ترانس های قدرت
ج)حالت سوم اتصال به زنراتور
۳- شماره گذاری ترانس های جریان
۴- شماره گذاری ترانس های زمین
۵- شماره گذاری مولد
۶-شماره گذاری شینه ها
۷-شماره گذاری راکتورها 
د)حالت چهارم اتصال به شینه
ذ)حالت پنجم : اتصال به ترانس مصرف داخلی و ترانس های زمین
شماره گذاری سکسیونرهای زمین شینه
شماره گذاری سکسیونرهای بین دو شینه
کنتاکتورها :
مهمترین مشخصات کنتاکتورها
آشنایی با تجهیزات پست




دانلود فایل